Bio

Adam Banaszak,

urodzony w 1988 roku, należy do grona najaktywniejszych polskich dyrygentów młodego pokolenia. Ukończył poznańską Akademię Muzyczną w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej prof. Marcina Sompolińskiego. Brał udział w kursach mistrzowskich prowadzonych m.in. przez Dejana Savica (Opera w Burgas) oraz Bernarda Haitinka (Festiwal w Lucernie).

Szczególny akcent kładzie na swoją działalność w dziedzinie dyrygentury operowej, konsekwentnie opierając  karierę na tej dyscyplinie. W ramach kursów mistrzowskich prowadził spektakle Madame Butterfly oraz próby do Traviaty i Don Giovanniego. Na zakończenie studiów poprowadził w Poznaniu i Bydgoszczy spektakle Czarodziejskiego fletu. Ponadto podjął tzw. współpracę muzyczną przy premierze Czarodziejskiego fletu w Operze i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku Od 2017 związany jest z Operą Wrocławską jako dyrygent-asystent, ściśle współpracując z dyrektorem Marcinem Nałęcz-Niesiołowskim. W tej instytucji dyrygował spektaklami Eugeniusza Oniegina, a także Rycerskości wieśniaczej i Pajaców. Sprawował także kierownictwo muzyczne nad premierą Krakowiaków i górali, którą retransmitowała TVP Kultura. Swój repertuar operowy systematycznie poszerza prowadząc próby (ansamblowe, orkiestrowe, sceniczne) do takich tytułów jak: Faust Gounoda, Fidelio, Borys Godunow, Król Roger, Trubadur, Nabucco, I Capuleti e i Montecchi Belliniego, Kopciuszek Rossiniego, Halka Moniuszki. Dyrygując próbami orkiestrowymi do Das Liebesverbot  po raz pierwszy miał okazję pracować nad szczególnie mu bliską muzyką Richarda Wagnera. Współpracował z wybitnymi śpiewakami takimi jak m.in.: Rafał Bartmiński, Mariusz Godlewski, Katarzyna Hołysz, Szymon Komasa, Łukasz Konieczny, Urszula Kryger, Stanisław Kufluk, Barbara Kinga Majewska, Edyta Piasecka, Tomasz Rak, Jadwiga Rappe, Agnieszka Rehlis, Iwona Socha, Katarzyna Trylnik, Ewa Vesin, Joanna Woś, Adam Zdunikowski, Agata Zubel. W ramach swojej praktyki dyrygenckiej przygotowywał także orkiestry do koncertów takich artystów jak: Andrea Bocelli, Jose Carreras, Montserrat Caballe, Placido Domingo.

Sporą część jego repertuaru stanowią operetki. W Teatrze Muzycznym w Poznaniu, gdzie w latach 2013 – 2015 był kierownikiem muzycznym, dyrygował spektaklami Orfeusza w piekle, Księżniczki czardasza, Zemsty nietoperza. Tu także asystował José Marii Florêncio przy wznowieniu Barona cygańskiego oraz przygotował cykl koncertów Operetkowa lista przebojów, który był transmitowany przez radio i wydany na płycie CD. W Operze i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku poprowadził szereg spektakli Zemsty nietoperza.

Pokłosiem tych zainteresowań są także doświadczenia w dziedzinie musicalu. W Białymstoku poprowadził kilkanaście spektakli Skrzypka na dachu. We Wrocławiu asystował przy premierze Kandyda  Bernsteina, w Poznaniu zaś dyrygował premierą  Hello, Dolly!, wznowieniem My Fair Lady oraz spektaklami Kiss me, Kate i  Jekyll & Hyde.

W dziedzinie baletu prowadził w Operze Wrocławskiej próby orkiestry do Dziadka do orzechów,  Romea i Julia Prokofiewa oraz Wieczoru polskiego, na który złożyły się kompozycje Chopina i Kilara.

Osobnym nurtem zainteresowań dyrygenta jest muzyka współczesna. W 2015 roku sprawował kierownictwo muzyczne nad entuzjastycznie przyjętym przez krytykę, światowym prawykonaniem opery Pawła Mykietyna Czarodziejska góra. Podczas studiów założył i prowadził Orkiestrę l’Autunno, z którą zaprezentował Księżycowego Pierrota Schoenberga, Historię żołnierza Strawińskiego, a także polskie prawykonania i liczne wykonania utworów Pärta, Mansuriana, Nono, Rihma, Furrera. Występował na festiwalach Warszawska Jesień i Sacrum Profanum w Krakowie. Regularnie współpracował z Festiwalem Nostalgia oraz Malta Festival Poznań. W Operze Wrocławskiej uczestniczył w przygotowaniach do transmitowanej przez TVP Kultura inscenizacji Via Crucis Pawła Łukaszewskiego.

Jego repertuar dopełniają spektakle operowe dla dzieci. W tej dziedzinie dyrygent poprowadził we Wrocławiu premiery Pchły Szachrajki M. Małeckiego, Najdzielniejszego z rycerzy K. Pendereckiego (spektakl nagrywany dla TVP Kultura), w Poznaniu zaś opery Myszki i wojna D. Chesky’ego. W Operze Wrocławskiej prowadzi ponadto spektakle Sida – węża, który chciał śpiewać M. Foxa. W Teatrze Muzycznym w Poznaniu dyrygował bajką baletową Królewna śnieżka i siedmiu krasnoludków B. Pawłowskiego.

Prowadził koncerty repertuarowe filharmonii m.in. w: Częstochowie, Jeleniej Górze, Kaliszu, Koszalinie, Łodzi, Opolu, Płocku, Toruniu, Szczecinie, Wałbrzychu. Z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej nagrywał kompozycje Karola Kurpińskiego, zaś z Polską Orkiestrą Radiową utwory Jerzego Młodziejowskiego. W najbliższych miesiącach zadebiutuje w Filharmonii Poznańskiej oraz z Orkiestrą Sinfonia Iuventus.

Z Orkiestrą l’Autunno podejmował się wykonań muzyki filmowej oraz rozrywkowej (m.in. nagrania utworów Jana A.P. Kaczmarka, współpraca z Leszkiem Możdżerem, Serjem Tankianem) oraz granej na żywo do filmów (film Orkiestra Zbigniewa Rybczyńskiego, filmy animowane Theodora Usheva). W ramach Polskiej Prezydencji w UE (2011) orkiestra pod jego batutą dała galowe koncerty w Brukseli i Berlinie. Z zespołem zdobył także liczne nagrody na forum ogólnopolskim (Nagroda TVP – Dolina Kreatywna, Nagroda Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Malta –Nowe Sytuacje). Z tym zespołem zaprojektował także i poprowadził trzy edycje Festiwalu Polskie Camino de Santiago, którego koncerty odbywały się w miejscach dawnego traktu pątniczego.

Jego koncerty transmitowało i retransmitowało radio i telewizja (m.in.: TVP Kultura, Drugi Program Telewizji Polskiej, TVP Polonia, Drugi Program Polskiego Radia, Rundfunk Berlin-Brandenburg). W 2018 z Orkiestrą Filharmonii w Szczecinie nagrał płytę CD z zespołem Radiostatik.

Od 2006 do 2010 był stypendystą Funduszu Talenty, w 2011 uzyskał Stypendium Artystyczne Miasta Poznania, w 2016 został laureatem Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Młoda Polska, w 2018 Richard- Wagner- Stipendienstiftung w ramach Bayreuther Festspiele. W sezonie 2010/2011 jako dramaturg pracował w Teatrze Nowym w Poznaniu. Jako popularyzator kultury publikuje liczne teksty oraz prowadził audycje telewizyjne i radiowe poświęcone tematyce muzyki operowej i klasycznej. Wielokrotnie pisał także wprowadzenia do programów operowych i koncertów filharmonicznych.

adam

banaszak

dyrygent