Bio

Adam Banaszak,

urodzony w 1988 roku, należy do grona najaktywniejszych polskich dyrygentów młodego pokolenia. Ukończył poznańską Akademię Muzyczną w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej prof. Marcina Sompolińskiego. Brał udział w kursach mistrzowskich prowadzonych m.in. przez Dejana Savica (Opera w Burgas) oraz Bernarda Haitinka (Festiwal w Lucernie). W 2019 w Akademii Muzycznej w Gdańsku uzyskał tytuł doktora.

Szczególny akcent kładzie na swoją działalność w dziedzinie dyrygentury operowej, konsekwentnie opierając  karierę na tej dyscyplinie. W ramach kursów mistrzowskich prowadził spektakle Madame Butterfly oraz próby do Traviaty i Don Giovanniego. Na zakończenie studiów poprowadził w Poznaniu i Bydgoszczy spektakle Czarodziejskiego fletu. Ponadto podjął tzw. współpracę muzyczną przy premierze Czarodziejskiego fletu w Operze i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku Od 2017 związany jest z Operą Wrocławską jako dyrygent-asystent, ściśle współpracując z dyrektorem Marcinem Nałęcz-Niesiołowskim. W tej instytucji poprowadził premierę Fausta Gounoda, a także dyrygował spektaklami Eugeniusza Oniegina, Rycerskości wieśniaczej i Pajaców. Sprawował także kierownictwo muzyczne nad premierą Krakowiaków i górali, którą retransmitowała TVP Kultura. Swój repertuar operowy systematycznie poszerza prowadząc próby (ansamblowe, orkiestrowe, sceniczne) do takich tytułów jak: Fidelio, Borys Godunow, Król Roger, Trubadur, Nabucco, Don Giovanni, I Capuleti e i Montecchi Belliniego, Kopciuszek Rossiniego, HalkaWidma Moniuszki. Dyrygując próbami orkiestrowymi do Das Liebesverbot  po raz pierwszy miał okazję pracować nad szczególnie mu bliską muzyką Richarda Wagnera. W ramach swojej praktyki dyrygenckiej przygotowywał także orkiestry do koncertów takich artystów jak: Andrea Bocelli, Jose Carreras, Montserrat Caballe, Placido Domingo.

Sporą część jego repertuaru stanowią operetki. W Teatrze Muzycznym w Poznaniu, gdzie w latach 2013 – 2015 był kierownikiem muzycznym, dyrygował spektaklami Orfeusza w piekle, Księżniczki czardasza, Zemsty nietoperza. Tu także asystował José Marii Florêncio przy wznowieniu Barona cygańskiego oraz przygotował cykl koncertów Operetkowa lista przebojów, który był transmitowany przez radio i wydany na płycie CD. W Operze i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku poprowadził szereg spektakli Zemsty nietoperza.

Pokłosiem tych zainteresowań są także doświadczenia w dziedzinie musicalu. W Białymstoku poprowadził kilkanaście spektakli Skrzypka na dachu. We Wrocławiu asystował przy premierze Kandyda  Bernsteina, w Poznaniu zaś dyrygował premierą  Hello, Dolly!, wznowieniem My Fair Lady oraz spektaklami Kiss me, Kate i  Jekyll & Hyde.

W dziedzinie baletu prowadził w Operze Wrocławskiej próby orkiestry do Dziadka do orzechów, Święta wiosny Gry w karty Strawińskiego, Romea i Julia Prokofiewa oraz Wieczoru polskiego, na który złożyły się kompozycje Chopina i Kilara. Dyrygował także spektaklami Requiem d-moll (chor. J. Tyski).

Osobnym nurtem zainteresowań dyrygenta jest muzyka współczesna. W 2015 roku sprawował kierownictwo muzyczne nad entuzjastycznie przyjętym przez krytykę, światowym prawykonaniem opery Pawła Mykietyna Czarodziejska góra. Podczas studiów założył i prowadził Orkiestrę l’Autunno, z którą zaprezentował Księżycowego Pierrota Schoenberga, Historię żołnierza Strawińskiego, a także polskie prawykonania i liczne wykonania utworów Pärta, Mansuriana, Nono, Rihma, Furrera. Występował na festiwalach Warszawska Jesień i Sacrum Profanum w Krakowie. Regularnie współpracował z Festiwalem Nostalgia oraz Malta Festival Poznań. W Operze Wrocławskiej uczestniczył w przygotowaniach do transmitowanej przez TVP Kultura inscenizacji Via Crucis Pawła Łukaszewskiego.

Jego repertuar dopełniają spektakle operowe dla dzieci. W tej dziedzinie dyrygent poprowadził we Wrocławiu premiery Pchły Szachrajki M. Małeckiego, Najdzielniejszego z rycerzy K. Pendereckiego (spektakl nagrywany dla TVP Kultura), w Poznaniu zaś opery Myszki i wojna D. Chesky’ego. W Operze Wrocławskiej prowadzi ponadto spektakle Sida – węża, który chciał śpiewać M. Foxa. W Teatrze Muzycznym w Poznaniu dyrygował bajką baletową Królewna śnieżka i siedmiu krasnoludków B. Pawłowskiego.

Prowadził koncerty repertuarowe filharmonii m.in. w: Częstochowie, Jeleniej Górze, Kaliszu, Koszalinie, Łodzi, Opolu, Płocku, Poznaniu, Toruniu, Szczecinie, Wałbrzychu. Koncertował z Orkiestrą Sinfonia Iuventus. Z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej nagrywał kompozycje Karola Kurpińskiego, zaś z Polską Orkiestrą Radiową utwory Jerzego Młodziejowskiego.

Z Orkiestrą l’Autunno podejmował się wykonań muzyki filmowej oraz rozrywkowej (m.in. nagrania utworów Jana A.P. Kaczmarka, współpraca z Leszkiem Możdżerem, Serjem Tankianem) oraz granej na żywo do filmów (film Orkiestra Zbigniewa Rybczyńskiego, filmy animowane Theodora Usheva). W ramach Polskiej Prezydencji w UE (2011) orkiestra pod jego batutą dała galowe koncerty w Brukseli i Berlinie. Z zespołem zdobył także liczne nagrody na forum ogólnopolskim (Nagroda TVP – Dolina Kreatywna, Nagroda Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Malta –Nowe Sytuacje). Z tym zespołem zaprojektował także i poprowadził trzy edycje Festiwalu Polskie Camino de Santiago, którego koncerty odbywały się w miejscach dawnego traktu pątniczego.

Jego koncerty transmitowało i retransmitowało radio i telewizja (m.in.: TVP Kultura, Drugi Program Telewizji Polskiej, TVP Polonia, Drugi Program Polskiego Radia, Rundfunk Berlin-Brandenburg). W 2018 z Orkiestrą Filharmonii w Szczecinie nagrał płytę CD z zespołem Radiostatik.

Od 2006 do 2010 był stypendystą Funduszu Talenty, w 2011 uzyskał Stypendium Artystyczne Miasta Poznania, w 2016 został laureatem Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Młoda Polska, w 2018 Richard- Wagner- Stipendienstiftung w ramach Bayreuther Festspiele. W sezonie 2010/2011 jako dramaturg pracował w Teatrze Nowym w Poznaniu. Jako popularyzator kultury publikuje liczne teksty oraz prowadził audycje telewizyjne i radiowe poświęcone tematyce muzyki operowej i klasycznej. Wielokrotnie pisał także wprowadzenia do programów operowych i koncertów filharmonicznych.

Od 2019 współpracuje z Wydziałem Wokalnym Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu.

adam

banaszak

dyrygent